Artikkelit

FODMAP-ruokavaliosta helpotusta IBS-potilaalle

Ärtyvän suolen oireyhtymästä (IBS) kärsii noin 10–20 % suomalaisista. Kyseessä on toiminnallinen vatsavaiva, jonka taustalla on usein suolen häiriintynyt liikkuvuus ja kipuherkkyys. IBS-potilailla on toistuvasti vatsakipuja, vatsan turvotusta, ilmavaivoja sekä suolen toimintahäiriöitä kuten ripulia tai ummetusta. FODMAP-hiilihydraattien on todettu aiheuttavan oireita suurimmalle osalle IBS-potilaista ja FODMAP-ruokavalion on todettu auttavan jopa noin kolmea neljästä, jotka kärsivät hankalasta ärtyvän suolen oireyhtymästä.

FODMAP-nimitys tulee hiilihydraattien englanninkielisistä nimistä fermentable oligo-, di- and monosaccharides and polyols. Näitä huonosti ohutsuolesta imeytyviä hiilihydraatteja ovat fruktaanit, galaktaanit, raffinoosit, fruktoosi, laktoosi ja polyolit eli sokerialkoholit. Imeytymättömät hiilihydraatit päätyvät paksusuoleen, jossa bakteerit tuottavat niistä energiaa fermentoitumalla eli käymällä. Tämä voi aiheuttaa turvotusta, vatsakipuja ja ilmavaivoja.

 

FODMAP-ruokavalio voi olla hyvä ratkaisu, varsinkin jos vatsavaivat rajoittavat elämää. Ruokavalio perustuu huonosti imeytyvien hiilihydraattien saannin rajoittamiseen oireiden mukaan. FODMAP-hiilihydraattien karsiminen ruokavaliosta vähentää kaasutuotantoa suolistossa ja veden sitoutumista ulosteeseen. Näin suolen venytys vähenee ja siitä aiheutuva kipu helpottuu, turvotus vähenee, ummetus tai ripuli vähenevät.

Ei elinikäinen ruokavalio

FODMAP-ruokavaliossa on tarkoitus rajoittaa vain niiden ruokien syömistä, joista vatsavaivat todennäköisesti johtuvat. Ruokavalion ei ole tarkoitus vähentää hiilihydraattien saantimäärää, vaan korvata sopimattomat tuotteet paremmin sopivilla.

Aluksi ruokavaliosta karsitaan 4–6 viikoksi kaikki merkittävimmät FODMAP-hiilihydraatit. Jos ruokavalio ei sinä aikana auta oireisiin, vatsavaivojen syy kannattaa tutkituttaa lääkärillä. Samoin, jos ilmenee äkillisiä vatsakipuja tai muita selittämättömiä vatsavaivoja, tulisi hakeutua lääkäriin.

FODMAP-ruokavalion ei tarvitse olla elinikäinen. Ideana on pikemminkin rauhoittaa ärtynyt vatsa ruokavalion avulla ja tuoda rajoitettavia ruoka-aineita pikkuhiljaa ja pienissä määrissä takaisin ruokavalioon.

Apua ravitsemusterapeutilta

 

Alun tiukemman rajoitusjakson jälkeen FODMAP-ruokavaliossa kokeillaan hitaalla tahdilla (noin 1 ruoka-aine/viikko) laajentaa ruokavaliota takaisin totuttuun ilman oireita. Tarpeettomia rajoituksia ei ole tarkoitus jättää ruokavalioon.

 

Ruokavalion koostamiseen kannattaa hakea apua ravitsemusterapeutilta, jolloin siitä tulee varmemmin turvallinen. Turhan rajoittuneena FODMAP-ruokavalio voi kaventaa monipuolista ruokavaliota ja jopa altistaa liian vähäiselle ravintoaineiden saannille.

 

Vältä näitä Vaihda esimerkiksi näihin
Ruis, ohra, vehnä Kaura, quinoa, riisi, maissi, tattari, hirssi, tai speltti, jos mahdollista
Sipuli, valkosipuli Mausteet, yrtit
Kaali, kukkakaali, parsa, purjo, tankoparsa, maa- ja latva-artisokka, punajuuri, fenkoli, avokado, sienet Kurkku, tomaatti, porkkana, munakoiso, lehtisalaatti, kesäkurpitsa, kurpitsa, pinaatti, paprika, kiinankaali, peruna, lanttu, nauris, bataatti
Palkokasvit, pavut, herneet, linssit, soija ja soijarouhe Tofu, tempeh
Omena, omenamehu, päärynä, päärynämehu, kirsikka, aprikoosi, persikka, nektariini, luumu, vesimeloni, mango, rusinat ja muut kuivatut hedelmät Banaani, appelsiini, mandariini, satsuma ja muut sitrushedelmät, hunajameloni, cantaloupemeloni, kiivi, passionhedelmä, ananas, viinirypäleet, mustikka, vadelma, mansikka, karpalo, puolukka
·         Cashew- ja pistaasipähkinät, suurina annoksina hasselpähkinät ja mantelit Muut pähkinät ja siemenet
Laktoosi-intolerantikolla tavalliset maitotuotteet Laktoosi-intolerantikolla laktoosittomat maitotuotteet, jogurtti, viili, piimä, kypsytetyt juustot
Hunaja, hedelmäsokeri, fruktoosisiirappi, ksylitoli, sorbitoli, sokerittomat pastillit ja purukumit Sokeri
Kofeiini, hiilihappopitoiset juomat, alkoholi suurina määrinä Musta ja vihreä tee

 

 

 

 

Lähteet:

terve.fi
terveyskirjasto.fi
hyvavatsa.fi